woensdag 4 juli 2007


Eerste Blyve van mijn Hyve-huis geopend

Giethoorn, 10 juli
– `De drukte in de randstad werd mij teveel. Voor mijn werkgever moest ik netwerken, van mijn moeder moest ik mijn familienetwerk beter onderhouden en mijn zogenaamde vrienden bombarderen mij met sms-jes, mails, MSN-dialogen, skypeverzoeken en Hyves-berichtjes. Via MSN-passport, Google en Hyves kan iedereen alle informatie vinden over mijn oude werkgevers, mijn vrienden en mijn relaties. Waarom moet iedereen weten dat ik vroeger waterfietsen verhuurde? Van een skivakantie met mijn dispuut stonden er nog foto’s van mij in mij, naakt met vier eieren in mijn mond. De transparantie van dat soort informatie voor klanten begon me opdrachten te kosten.`

Aan het woord is Erik van Rijn, voormalig consultant. Van Rijn ondervond sterk de afname van privacy in het informatietijdperk. Via de informatietechnologie was dermate veel informatie te vinden over van Rijn, zijn vrienden en familie dat hij de grip verloor. Naar zijn gevoel kwam er jaarlijks een communicatiemedium bij. Als consultant had hij het gevoel dat hij bij moést blijven met die ontwikkelingen. Een computercrash en een daaropvolgende mentale instorting deed van Rijn beseffen dat het anders moest. Hij richtte het eerste Blyve van mijn Hyve huis op in een schuur in Giethoorn.

Vanaf duizend Euro per week kunnen mensen plaatsnemen op de houten banken en de hangmatten in de schuur, waar niets dan rust en natuur heerst. “Hier kunnen mensen bijkomen van wat wij noemen ‘informatiestress’. Niemand kan je recentste bezigheden googelen, je antecedenten natrekken of hun mening over je baseren op uit de hand gelopen studentengrappen.”

Internetgebruik is in het Blyve Van Mijn Hyve-huis verboden. Dit kost weinig moeite: in Giethoorn was welgeteld één internetaansluiting, maar deze werd recentelijk afgesloten omdat de eigenaar niet op de hoogte was hoe hij digitaal moest betalen. Van Rijn opent binnenkort een filiaal-schuur in het Drentse Tweede Exloërmond en ziet de toekomst rooskleurig in: “Wij denken een briljante formule te hebben ontwikkeld. Zolang er dagelijks informatie en mediasoorten bijkomen, zullen wij filialen blijven openen”

Geen opmerkingen: